Kohteena Lappi, Osa II – Destination Lapland, Part II

Lappi

Lähde: Tilastokeskus (2016).

Hetasta matka jatkui kohti käsivartta. Siellä kohteenamme olivat Saana-tunturi ja Kilpisjärvi. Alkuperäisen suunnitelman mukaan aioimme valloittaa tunturin, mutta tällä kertaa porukan heikoin lenkki rajoitti menoa. Seniorikoira Napsun kunto ei enää riitä moisiin urheilusuorituksiin. Sen vuoksi tyydyimme ihailemaan Saanaa kaukaa ja päätimme palata vielä joskus toisella kokoonpanolla takaisin.

Upeat tunturimaisemat jatkuivat ja oli outoa ajatella, että tällä kertaa olimme aivan rajanaapurimme Ruotsin läheisyydessä. Laskeuduimme käsivartta myöten kohti Levi-tunturia, jossa sijaitsee Suomen suurin talviurheilukeskus. Laskettelukylä oli sangen hiljainen näin kesäaikaan ja halpaa majoitustakaan ei ollut vaikea etsiä. Yövyimme yön vuokrahuoneistossa aivan rinteiden läheisyydessä.

Seuraavana aamuna jatkoimme ajamista kohti Rovaniemeä ja Napapiiriä. Siellä olen käynyt aiemmin ja tälläkin kertaa pysähdyimme SantaParkiin, Joulupukin pajakylään. Kiersimme turistikaupan ja näimmepä jouluaiheisen näyttelyn yhteydessä itse Joulupukinkin. En uskaltanut vieläkään kertoa joulupukille salaisia lahjatoiveitani ensi joulua ajatellen.

Kävimme Shell-huoltoasemalla syömässä ja jatkoimme matkaa kohti viimeistä etappia, Rovaniemeä. Yövyimme viimeisen yön Sokos-hotellissa, koska koiratkin olivat sinne tervettulleita. Sorateitä inhoava Napsu vaikutti tyytyväiseltä tepastellessaan hotellin käytävän kokolattiamatolla. Kaikki taisivat olla tasapuolisesti väsähtäneitä pitkistä ajomatkoista ja reissaamisesta, eikä unta tarvinnut odotella. Seuraavana aamuna suuntasimme muitta mutkitta kotia kohti.

Lapin reissu oli kokonaisuudessaan aika hektinen ja ajamisen täyteinen. Nyt olen kuitenkin nähnyt Suomen pohjoisimmat kolkat ja sen kuinka erilaiseksi maisemat muuttuvat Rovaniemen pohjoispuolella. Seuraavana vuorossa ovat pohjanmaat, mutta sitä ennen pidän taukoa kotiseuduillani Raahessa.

66°34'29"N 028°03'19"E

Lappi, 66°34’29″N 028°03’19″E. 20 x 28 cm.

Lapland

Source: Statistics Finland (2016).

We continued our travel from Hetta to the northwest ’arm’ of Finland. There our destinations were the Saana fell and Kilpisjärvi lake. Our original plan was to conquer the fell, but this time the weakest link of our group restricted our plans. Senior dog Napster doesn’t have strength to such measures. That’s why we settled for admiring the Saana fell from afar, and decided to return with a different group one day.

More and more wonderful fell landscapes followed, as we continued driving, and it was strange to think that this time we were right next to our neighbour Sweden. We drove down the northwest arm to Levi fell, where the biggest winter sport resort of Finland is located. The skiing resort was rather silent in the summer, and it wasn’t hard to find a cheap accommodation. We spent the night in a rented apartment near the slopes.

The next morning, we continued driving to Rovaniemi and the Arctic Circle. I have been there before, and this time we stopped by Santa Park, the Santa Claus Village. We walked through a tourist shop and saw the Santa Claus himself at the end of Christmas exhibition. I still didn’t have courage to tell Santa my secret present wishes for next Christmas.

We had a dinner in a Shell service station and continued the travel to our last destination, the city of Rovaniemi. We spent the night in Sokos hotel, because dogs were welcome there. Napsu who hates gravel roads seemed to be quite happy while walking on the fitted carpet on the hotel corridor. Everyone was exhausted from long car trips and travelling, and falling asleep was easy. The next morning we headed back to home.

All in all, the journey to Lapland was a bit hectic and full of driving. However, now I have seen the northernmost parts of Finland and how the landscapes change north of Rovaniemi. The next destination will be the regions of Ostrobothnia, but before that I will take a break at my home in Raahe.

66°34'29"N 028°03'19"E

Lappi, 66°34’29″N 028°03’19″E. 20 x 28 cm.